Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring

Forfattere

  • Hilde Hofslundengen Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Sigrid Bøyum Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Kjersti Sandnes Haukedal Høgskulen på Vestlandet, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i1.3576

Sammendrag

Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 jenter og 38 gutter). Språklig hjemmemiljø ble undersøkt med spørreskjema til foreldrene, mens andrespråkferdighetene ble undersøkt ved hjelp av et testbatteri. Resultatene viste signifikante sammenhenger mellom andrespråkvokabular, narrative ferdigheter og fonembevissthet. Det var stor variasjon i hvor mye foreldrene leste for barna og hvor mange barnebøker de hadde hjemme. I halvparten av hjemmene leste de høyt på begge språk, noe som hadde signifikant positiv sammenheng med barnas andrespråkvokabular og fonembevissthet. Foreldrenes utdanning hadde sammenheng med tid til høytlesing og antall barnebøker på førstespråket. Barnas alder, men ikke kjønn, korrelerte med andrespråkferdighetene. Samlet viser resultatene at høytlesing hjemme påvirker fonembevissthet, men at det som sterkest predikerte barnas andrespråkferdigheter var hvor lenge barna hadde gått i barnehage.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-01-01

Hvordan sitere

Hofslundengen, H., Bøyum, S., & Haukedal, K. S. (2020). Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(1). https://doi.org/10.5324/barn.v38i1.3576

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

hjemmemiljø, andrespråk, barnehage, språkstimulering, høytlesing