Kroppslige/materielle tilblivelser: tempo, energi og affekt i barnehagen
Sammendrag
Artikkelen problematiserer hvordan jeg som forsker kan utvikle kunnskapsposisjoner som gir verdi til bevegelser i kropper og gjenstander gjennom kroppslig tilblivelsesprosesser i barnehagen. Tilblivelse handler om å tenke annerledes enn det jeg vanligvis gjør, idet jeg spør meg selv om det kroppslige i det hele tatt kan systematiseres og være gjenstand for representasjon. Jeg prøver ut en analysestrategi som tar utgangspunkt i en poststrukturalistisk/posthumanistisk metodologi der begrepene tempo, energi og affekt står sentralt. Analyser av bevegelser i kropper og gjenstander her eksemplifisert gjennom den materielle verden av blant annet vann, tårer, blader, sol, stoler og dører, åpner opp for kroppslige/materielle tilblivelser.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Nina Rossholt
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.