”Inn i Ringen”: Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage
Sammendrag
Med bakgrunn i prosjektet ”Inn i Ringen – et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage”, tar artikkelforfatterne for seg hvordan man gjennom sang og musikk kan skape et inkluderende fellesskap i en flerkulturell barnehage. Med et postkolonialt perspektiv på barnehagens praksis vil artikkelforfatterne belyse hvordan man kan bruke musikk i barnehagen for å gi rom til marginaliserte identiteter og kunnskaper, og skape inkluderende fellesopplevelser i barnehagen. Artikkelen presenterer et prosjekt der målet var å fremme et mangfoldsperspektiv og fellesskap ved å ta utgangspunkt i alle barnas kulturelle bakgrunn. I artikkelen drøftes utfordringer knyttet til bruk av musikk i en flerkulturell sammenheng ut fra at man i en globalisert verden, der musikk har blitt tilgjengelig på en ny måte, bør utfordre etablerte forestillinger om musikkultur og tilhørighet, og være forsiktig med å knytte tradisjonsmusikk i for sterk grad til minoritetsspråklige barns tilhørighet.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Mirjam Dahl Bergsland, Knut Kvaran
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.