Hva skal fattigfolks barn lære? Barnearbeid og 1700-tallets byskole
Sammendrag
Mot slutten av 1700-tallet ble spørsmålet om skolegang og arbeid for barn et viktig tema, og spesielt i byene, der arbeidslivet var mest differensiert. Artikkelen undersøker hvordan diskusjonen om dette foregikk i Trondheim, og hvordan de fattigskoler som ble etablert i siste halvdel av 1700-tallet tok i bruk arbeid som en del av undervisningen. Det arbeid som ble innført, var dels et forsøk på å få barna til å delta i sin egen forsørgelse, dels et forsøk på å lære dem opp til framtidig yrkesutøvelse, og dels en måte å innprente flid og arbeidsomhet i barna fra tidlig alder. Spesielt drøftes spinning som arbeid for barn, og den kjønnsmessige betydning arbeidet hadde.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Ida Bull
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.