Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap

Authors

  • Annette Kristoffersen Winje Western Norway University of Applied Sciences, Norway
  • Sissel Janette Aastvedt Halland Western Norway University of Applied Sciences, Norway
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.4477

Abstract

Med dette essayet ønsker vi å løfte frem nye perspektiver knyttet til hvordan nærvær og fravær av sekundære intersubjektive fellesskap kan påvirke de yngste barnas opplevelser av deltakelse i barnehagehverdagen. Vi knytter sekundære intersubjektive fellesskap til Hans Skjervheims (1996) og Solveig Østrems (2008; 2012) forståelse av en treleddet relasjon. Å se barn er noe annet enn å se sammen med barn, og i dette essayet forsøker vi derfor å bidra med ny kunnskap knyttet til de yngste barnas deltakelse i barnehagens fellesskap.

English abstract

Opportunities for the youngest children to participate, play dynamics and interaction in a community

In this essay we seek to highlight new perspectives related to how the presence and absence of secondary intersubjective communities can affect the youngest children’s experiences of participation in everyday kindergarten. We link secondary intersubjective communities to Hans Skjervheim’s (1996) and Solveig Østrems (2008, 2012) understanding of a three-way relationship. Seeing children is something different than seeing with children, and this essay we therefore try to contribute new knowledge related to the youngest children’s participation in the kindergarten community.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2021-12-20

How to Cite

Winje, A. K., & Halland, S. J. A. (2021). Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39(4). https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.4477

Issue

Section

Essays