Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?

Authors

  • Nassira Essahli Vik Queen Maud University College of Early Childhood Education, Norway
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v36i2.2782

Abstract

Norsk barnehage har blitt en etnisk og kulturelt mangfoldig møteplass. Måten mangfoldet møtes på i barnehagen kan være av betydning både for enkeltindivid og samfunnet. I denne artikkelen spør jeg om – og hvordan – språkkartleggingspraksisen kan bidra til inkludering eller ekskludering av flerspråklige barn. Artikkelen presenterer en kvalitativ studie bygd på diskursanalytiske- og postkoloniale tilnærminger. Metodisk brukes det observasjoner av fem kartleggingssituasjoner i ulike barnehager. I tillegg gjennomføres intervjuer med de pedagogene som gjennomførte kartleggingene. Funnene viser at en instrumentell og standardisert bruk av kartleggingsverktøy leder til passivisering av barn og en institusjonalisering av mangelperspektivet. Kartleggingspraksisen ser dessuten ut til å være med på å gjenskape og forsterke de rådende representasjonene av forholdet mellom minoriteter og majoritet, i tråd med Edward Saids begrep Orientalisme, som «oss» og «de andre».

English abstract

Language mapping of multilingual children – inclusion or exclusion?

Norwegian early childhood education and care institutions (ECEC) have become a multicultural meet-ing place and an important arena for both early language acquisition and inclusion for multilingual children. The way diversity is dealt with is of major importance for individuals and society. In this article, I ask if language mapping practices contribute to the inclusion or exclusion of multilingual children. The article presents a qualitative study based on discourse analytical and postcolonial approaches. I combine observations and interviews to explore the topic. The findings show that an instrumental and standardized use of mapping tools leads to passivity of the children and lack of dialogue. It also shows that the way multilingual children are represented can reflect what Edward Said call Orientalism – a stereotypical representation of «the others».

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2018-05-01

How to Cite

Vik, N. E. (2018). Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 36(2). https://doi.org/10.5324/barn.v36i2.2782

Issue

Section

Articles