Lunsjmåltidet i barnehagen som en sosial og pedagogisk arena

Authors

  • Eldbjørg Fossgard Bergen University College, Norway
  • Asle Holthe Bergen University College, Norway
  • Hege Wergedahl Bergen University College, Norway
  • Eli Kristin Aadland Bergen University College, Norway
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3625

Abstract

Formålet med artikkelen er å bidra med ny empirisk kunnskap om de kulturelle og sosiale aspektene ved mat og måltider i barnehagen. Forskningsspørsmålene er: Hvordan fungerer lunsjmåltidet i barnehagen som en sosialiserings- og medlæringssituasjon, og hvordan oppfatter de ansatte sine oppgaver og roller i måltidssituasjonen? Det teoretiske perspektivet er hentet fra teorier om sosialisering og om observasjonslæring. Kasusstudien er gjort i to barnehager der det ble gjennomført individuelle intervju, gruppeintervju og observasjoner av måltidssituasjoner. Resultatene viser at de ansatte var opptatt av ansvaret sitt som rollemodeller for barna under måltidet, men løste det forskjellig. Voksenrollene varierte fra å ha tilsyn med barna og sørge for at de fikk i seg maten, til større sosial involvering i måltidssituasjonen. Det kan tyde på manglende fokus på betydning av måltidssosialisering både i utdanningen og hos barnehageeierne og lederne.

English abstract

The purpose of the article is to contribute with new empirical knowledge about the cultural and social aspects of food and meals in the kindergarten. The research questions are: How does the lunch meal in kindergartens function as an area for socialization and learning, and how do the employees perceive their duties and roles in meal situations? The theoretical perspective is taken from the theory of socialization and the model learning. The case study has been carried out in two kindergartens and consisted of individual interviews, group interviews and observations of meal situations. The results show that the staff were concerned about their responsibility as role models for the children during the meal, but solved it differently. Adult roles ranged from supervising the children to social involvement in the meal situation.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2016-07-01

How to Cite

Fossgard, E., Holthe, A., Wergedahl, H., & Aadland, E. K. (2016). Lunsjmåltidet i barnehagen som en sosial og pedagogisk arena. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(3). https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3625

Issue

Section

Articles