Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll

Authors

  • Margrete Skår The Norwegian Institute for Nature Research, Norway
  • Gro Follo Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Norway
  • Vegard Gundersen The Norwegian Institute for Nature Research, Norway
  • Kim Ingebrigtsen Oppsaltunet kindergarten, Norway
  • Gjertrud Stordal Queen Maud University College of Early Childhood Education, Norway
  • Bjørn Tordsson Telemark University College, Norway
  • Line C. Wold The Norwegian Institute for Nature Research, Norway
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3619

Abstract

I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek i natur, basert på erfaringer fra ulike delstudier. Delstudiene representerer ulik grad av og innhold i den voksne tilstedeværelsen. Det gjør at vi kan sette fokus både på barns mer frie og egeninitierte lek i natur og aktiviteter som i større grad er planlagt og styrt av voksne. Vi finner at barn gjennom selvstyrt lek stimuleres til en mer sanselig, emosjonell og kroppslig naturkontakt der naturomgivelsene utforskes på lekens premisser, enn når voksne mer aktivt er til stede.

English abstract

A 3-year project funded by The Research Council of Norway, Program Miljø 2015 (project period 2012–2015) has examined how children experience nature today in different situations. In this paper we call attention to children’s free play in nature, based on various case-studies. They represent situations where adults have varying degrees of presence and also different roles for the children. This allows us to observe both situations where children are in free and self-initiated play and situations where adults guide and tightly look after the children. We find that children in free play are stimulated to a more sensuous, emotional and bodily interaction with nature, than situations when adults have more dominant presence and role.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2016-04-01

How to Cite

Skår, M., Follo, G., Gundersen, V., Ingebrigtsen, K., Stordal, G., Tordsson, B., & Wold, L. C. (2016). Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(2). https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3619

Issue

Section

Articles