Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell forståelse og identitet hos barn

Authors

  • Lene Helland Rønningen Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3618

Abstract

Artikkelen undersøker hvordan fortellingen kan skape rom for kulturell identitet i barnehagen. Med utgangspunkt i Ricoeurs teori om fortellingens betydning for dannelse av kulturell identitet og forståelse utledes sentrale holdepunkter for en kunstpedagogikk der barns kulturelle ytringer får fokus. Her synliggjøres det hvordan interaksjon er avgjørende på alle nivå; mellom perspektiver i fortellingen, mellom fortellinger i ulike kulturer og mellom barnas egne fortellinger og det som fortelles. Det pekes også på konkrete arbeidsformer (f.eks. defining space og hotseat), som åpner dialog mellom synspunkter slik at det legges til rette for at barna blir medskapende i egen betydningsdanning og identitetsprosess.

English abstract

The article examines how narrative can make room for cultural identity in the kindergarten. On the basis of Ricoeur’s theory of narrative significance for the formation of cultural identity and understanding, key elements for an art pedagogy focused on the children’s cultural expressions are derived. The article visualizes how interaction is crucial on all levels; between different perspectives in the narrative; between narratives in different cultures; and between the children’s own narratives and the one told. It also singles out specific techniques (eg. defining space and hotseat) that facilitate dialogue from different perspectives, and thus the children’s co-creation of significance and identity.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2016-04-01

How to Cite

Rønningen, L. H. (2016). Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell forståelse og identitet hos barn. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(2). https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3618

Issue

Section

Articles