Improvisasjon – et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen?
Abstract
I barnehagelovens § 3 gis barn rett til medvirkning i barnehagens daglige virksomhet. Dette er en rett som gjelder alle barn i barnehagen, også de yngste barnehagebarna under 3 år. Begrepet barns medvirkning er uklart, og knyttes ofte til individuell rettighetstenkning og barns selvbestemmelse i en barnehagepedagogisk praksis. I denne artikkelen vil vi bruke improvisasjonsteori for å belyse hvordan medvirkningsbegrepet i større grad kan knyttes til barns aktive deltakelse i barnehagens fellesskap. Improvisasjonens røtter i musikk, dans og drama åpner opp for å se andre uttrykksformer og ulike sider ved samspill. Dette er spesielt viktig i realiseringen av medvirkning blant de yngste barna i barnehagen. Slektskapet mellom improvisasjon og medvirkning kan hjelpe oss til å se barn som aktive bidragsytere i en større sammenheng. Artikkelen bygger på kildemateriell fra et FoU-prosjekt i samarbeid med personalet i to småbarnsavdelinger i Tromsø.
Full text
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Anne Myrstad, Toril Sverdrup
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.