Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap

Forfattere

  • Annette Kristoffersen Winje Høgskulen på Vestlandet, Norge
  • Sissel Janette Aastvedt Halland Høgskulen på Vestlandet, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.4477

Sammendrag

Med dette essayet ønsker vi å løfte frem nye perspektiver knyttet til hvordan nærvær og fravær av sekundære intersubjektive fellesskap kan påvirke de yngste barnas opplevelser av deltakelse i barnehagehverdagen. Vi knytter sekundære intersubjektive fellesskap til Hans Skjervheims (1996) og Solveig Østrems (2008; 2012) forståelse av en treleddet relasjon. Å se barn er noe annet enn å se sammen med barn, og i dette essayet forsøker vi derfor å bidra med ny kunnskap knyttet til de yngste barnas deltakelse i barnehagens fellesskap.

English abstract

Opportunities for the youngest children to participate, play dynamics and interaction in a community

In this essay we seek to highlight new perspectives related to how the presence and absence of secondary intersubjective communities can affect the youngest children’s experiences of participation in everyday kindergarten. We link secondary intersubjective communities to Hans Skjervheim’s (1996) and Solveig Østrems (2008, 2012) understanding of a three-way relationship. Seeing children is something different than seeing with children, and this essay we therefore try to contribute new knowledge related to the youngest children’s participation in the kindergarten community.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2021-12-20

Hvordan sitere

Winje, A. K., & Halland, S. J. A. (2021). Mulighetsrom for de yngste barna til deltakelse, lekende dynamikk og samspill i et fellesskap. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39(4). https://doi.org/10.5324/barn.v39i4.4477

Utgave

Seksjon

Essays