Men… I er jo venner i virkeligheden! Sammenstød mellem evidensbaserede anvisninger på socialt samvær og børns sociale liv i børnehaven

Forfattere

  • Anne Mette Buus VIA University College, Danmark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v39i1.4032

Sammendrag

Med metodisk og teoretisk inspiration fra etnografisk daginstitutionsforskning belyser denne artikel, hvordan politiske og forvaltningsmæssige ambitioner om at effektivisere pædagogisk praksis ved hjælp af evidensbaserede metoder konkret former sig og virker i et daginstitutionelt hverdagsliv. I artiklen undersøges børns sociale relationer som en målsætning for en evidensbaseret indsats, som en del af børns sociale liv og som omdrejningspunkt for sammenstød mellem evidensbaserede anvisninger og situerede handlinger. Artiklen konkluderer, at metodens entydige og kausale anvisninger for socialt samvær ikke er kompatible med de sociale samværsregler, der udspiller sig i børns fleksible og situerede samvær. Konsekvensen af denne diskrepans er en accelererende kompleksitet, som øger afstanden mellem pædagogisk personale og børn. Endvidere diskuterer artiklen, hvordan kompleksitet er et grundvilkår ved pædagogisk praksis, men træder frem med en styrke, som er ny i forbindelse med en evidensbaseret metode. Ligeledes er det nyt, at daginstitutionspædagogikkens virkninger afkobles kritik og tvivl.

English abstract

But… in reality, you are friends, right! Collisions between evidence-based instructions on social interactions and the social life of children in day-care centres

With methodological and theoretical inspiration from ethnographic research on day-care centres, this article sheds light on how political and administrative ambitions of making the pedagogical practice effective, by the means of evidence-based methods, are shaped and operate in the everyday life of a day-care centre. This article examines the social relations of children as the objective for an evidence-based action, as a part of the social life of children, and as a pivotal point for collisions between evidence-based instructions and situated actions. The article concludes that the unambiguous instructions for social interactions, which the method suggests, are not compatible with the rules of social interaction playing out in the adaptable and situated interactions between children. The consequence of this discrepancy is an accelerating complexity, which increases the distance between the pedagogical staff and the children. Furthermore, the article discusses how complexity might be a basic condition of pedagogical practice, but emerges with a strength that is new in connection with an evidence-based method. Likewise, it is new that the effects of day-care pedagogy are disconnected from critical reflection and doubt.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2021-06-01

Hvordan sitere

Buus, A. M. (2021). Men… I er jo venner i virkeligheden! Sammenstød mellem evidensbaserede anvisninger på socialt samvær og børns sociale liv i børnehaven. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39(1). https://doi.org/10.5324/barn.v39i1.4032

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

evidensbaserede metoder, De Utrolige År, daginstitution