Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen

Forfattere

  • Gunilla Eide Isaksen Høgskulen i Volda, Norge
  • Ragnhild Norderhus Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
  • Maria Øksnes Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v39i1.3763

Sammendrag

I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. Artikkelen er avgrenset til undersøkelsen av hvordan deltakerne oppfatter sin egen lek i barndommen og hvordan de vurderer barns muligheter til lek i dag. Data er samlet gjennom retrospektive intervju. Våre funn nyanserer den utbredte antakelsen om at barn i yngre generasjoner ikke leker like mye og på samme måte som man selv gjorde. I alle de tre generasjonene uttrykkes verdsettelse av lek i egen barndom og bekymring for barns lek i dag.

English abstract

Not worse, but different: A generation study of play in childhood

In this article, we describe play through a historical perspective based on childhood memories from three generations in Norway. The three generations are those who in the period 2019-2020 were between 70-80, 50-60 and 20-30 years old. Data are collected by retrospective interviews. This article is limited to examining how participants perceive their own play in childhood and how the play of children today is assessed. Our findings nuance the widespread assumption that children in younger generations neither play as much as they did nor do they play the same way. All three generations express appreciation of play in their own childhood and concern for children’s play today.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2021-06-01

Hvordan sitere

Isaksen, G. E., Norderhus, R., & Øksnes, M. (2021). Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 39(1). https://doi.org/10.5324/barn.v39i1.3763

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

barndomsminner, retrospektive intervju, verdsetting, bekymring, lek