En endret gutterolle på vei? Nye kjønnspraksiser i den norske barneskolen

Forfattere

  • Stian Overå
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i4.3512

Sammendrag

Denne artikkelen undersøker gutters skoleliv i et kjønns- og endringsperspektiv. Med utgangspunkt i resultatene fra ph.d.-avhandlingen Kjønn-barndom-skoleliv (Overå 2013) er formålet å bidra med oppdatert empirisk kunnskap om kjønnet atferd blant dagens gutter, som kan betraktes i lys av tidligere studier. Ved hjelp av empiriske vignetter fra en barneskole i Oslo rettes fokus mot guttenes daglige samspill. Analysene peker på trekk av både stabilitet og endring når det gjelder hvilke normer, erfaringer og praksiser gutter knytter til kjønn. Når det gjelder kjønn og endring, tegner feltmaterialet et bilde der omsorg og intimitet hadde en fremtredende plass i guttenes hverdagskultur.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2014-10-01

Hvordan sitere

Overå, S. (2014). En endret gutterolle på vei? Nye kjønnspraksiser i den norske barneskolen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 32(4). https://doi.org/10.5324/barn.v33i4.3512

Utgave

Seksjon

Artikler