Kroppslige/materielle tilblivelser: tempo, energi og affekt i barnehagen

Forfattere

  • Nina Rossholt
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v31i3.3738

Sammendrag

Artikkelen problematiserer hvordan jeg som forsker kan utvikle kunnskapsposisjoner som gir verdi til bevegelser i kropper og gjenstander gjennom kroppslig tilblivelsesprosesser i barnehagen. Tilblivelse handler om å tenke annerledes enn det jeg vanligvis gjør, idet jeg spør meg selv om det kroppslige i det hele tatt kan systematiseres og være gjenstand for representasjon. Jeg prøver ut en analysestrategi som tar utgangspunkt i en poststrukturalistisk/posthumanistisk metodologi der begrepene tempo, energi og affekt står sentralt. Analyser av bevegelser i kropper og gjenstander her eksemplifisert gjennom den materielle verden av blant annet vann, tårer, blader, sol, stoler og dører, åpner opp for kroppslige/materielle tilblivelser.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2013-07-01

Hvordan sitere

Rossholt, N. . (2013). Kroppslige/materielle tilblivelser: tempo, energi og affekt i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 31(3). https://doi.org/10.5324/barn.v31i3.3738

Utgave

Seksjon

Artikler