Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? : En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009

Forfattere

  • Anne Stokke
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v31i1.3714

Sammendrag

Artikkelen viser empiri fra to like spørreskjemaundersøkelser, fra 1981 og 2009, der førskolelærerne selv skriver hva de gjør av virksomhet for å fremme fysisk aktivitet. Sammenlignes resultatene, viser det at det gjøres mer i dag for å fremme fysisk aktivitet enn i 1981. ”Å fornye det fysiske miljøet” var det eneste tiltaket det var gjort mindre av. En forklaring kan være mer naturmiljø i barnehagene – dermed trengs ikke fornying som på lekeplasser. Å ”gi ros” hadde høyest skår og ”å gi enkeltbarn ekstra hjelp” hadde lavt skår i begge undersøkelsene. ”Å sette i gang aktiviteter” og ”å lede aktiviteter” er de tiltakene med minst økning, men de var mye brukt begge år. Resultatene viser en økning i virksomhet. Det kan bety at det gjøres mer i dag, men mer forskning trengs for å se hva som virkelig gjøres.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2013-01-01

Hvordan sitere

Stokke, A. . (2013). Hva gjøres for å fremme fysisk aktivitet i barnehager? : En komparativ studie av førskolelæreres virksomhet i 1981 og 2009. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 31(1). https://doi.org/10.5324/barn.v31i1.3714

Utgave

Seksjon

Artikler