Kurs som trening i selvstyringen av foreldre med barn i fosterhjem

Forfattere

  • Bjørn Øystein Angel Universitetet i Agder
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i4.4132

Sammendrag

I nasjonal eller internasjonal sammenheng foreligger det ikke forskningsbasert kunnskap om foreldreveiledningsprogrammer rettet mot foreldre som har sine barn i fosterhjem. Artikkelen tar utgangspunkt i et slikt kurs. Den viser hvordan kurset framstår som en ledelsesteknologi hvor foreldrenes selvforhold iscenesettes som et sentralt styringsobjekt. Artikkelen viser hvordan kurset muliggjør bestemte former for selvledelse. Michel Foucaults begrep selvteknologi og perspektiver om makt anvendes som teoretisk utgangspunkt for å drøfte foreldrenes opplevelser.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-10-01

Hvordan sitere

Angel, B. Øystein. (2012). Kurs som trening i selvstyringen av foreldre med barn i fosterhjem. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(4). https://doi.org/10.5324/barn.v30i4.4132

Utgave

Seksjon

Artikler