Effekten av anti-mobbetiltak på skolebarn

Forfattere

  • Lisbeth Gravdal Kvarme Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4165

Sammendrag

Mobbing har stor utbredelse i skolen og mobbing kan bidra til store helseproblemer for de som rammes av den. Mange anti-mobbeprogram har blitt implementert i skolen, men få har blitt evaluert med fokus på hvilket tiltaksnivå som er mest effektivt. I denne artikkelen presenteres hvilke antimobbetiltak som har mest effekt på ulike nivåer i tre utvalgte oversiktsartikler. Resultatet fra disse oversiktsartiklene viste at tiltak som rettes mot både individ og miljø har mest effekt mot mobbing. Intensive og vedvarende skolebaserte tiltak der lærer og elever sammen med andre samarbeidspartnere deltar, viser best effekt. Det er behov for mer forskning om nettmobbing og på tverrfaglig samarbeid med hjem og skole.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-07-01

Hvordan sitere

Gravdal Kvarme, L. (2012). Effekten av anti-mobbetiltak på skolebarn. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(3). https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4165

Utgave

Seksjon

Artikler