Fair play i barnehagen: Et viktig bidrag i barns sosial-etiske danning

Forfattere

  • Ove Olsen Sæle NLA Høgskolen, Bergen
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4164

Sammendrag

Artikkelen tematiserer idrettskonseptet fair play som en viktig etisk refleksjons- og handlingskompetanse hos barn, som barnehagen har et ansvar for å fremme og utvikle. Fair play utgjør de etiske normer og verdier som idretten er underlagt, som for eksempel at man viser respekt for sine motspillere og at man følger de spillregler som gjelder. Artikkelen peker på at fair play synes å utgjøre en fellesnevner både for idrett og lek, og at det dermed kan fungere som et ethos, ikke bare for idretten, men også for barns lek. Siden det i fair play implisitt ligger en vekt på etisk vurdering/refleksjon (fair), direkte knyttet til lekens utøvelse (play), vil konseptet kunne representere en avgjørende kvalitet i forhold til barns sosial-etiske danning. Artikkelen drøfter også barns lek og fair play-holdninger i lys av voksenrollen og barnehagens rammeplan.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-07-01

Hvordan sitere

Olsen Sæle, O. (2012). Fair play i barnehagen: Et viktig bidrag i barns sosial-etiske danning. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(3). https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4164

Utgave

Seksjon

Artikler