Relasjonelle aspekt ved læring i pedagogiske relasjoner mellom voksne og barn

Forfattere

  • Heidi Hege Husevåg NLA Høgskolen, Bergen
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4145

Sammendrag

Dette arbeidet er basert på intervju med 15 voksne personer som forteller om sin barndom og deler noen episoder knyttet til det å være foreldre. Jeg arbeider innen en hermeneutisk fenomenologisk tradisjon og knytter meg til metodologi utviklet av van Manen (1997). Fenomenologi og pedagogikk er begge orientert mot konkrete episoder og fenomener i det alminnelige, hverdagslige liv (Sævi 2007, van Manen 1991/1993, Nohl 1970, Bollnow 1968/1989, Mollenhauer 1983/1996). Forståelsen av hva en pedagogisk relasjon er, bygger på arbeidet til Sævi (2005, 2007). Diskusjonen av aspekt som kan bidra til at det blir store endringer – vendepunkt – i relasjonen mellom voksne og barn, knyttes blant annet til tanker hos den danske filosofen K. E. Løgstrup og Otto Friedrich Bollnow sin artikkel om den pedagogiske atmosfæren. Min intensjon med denne artikkelen er å oppdage og diskutere pedagogiske aspekt som kan bidra til at relasjoner mellom voksne og barn kan være, utvikle seg til og forbli gode og byggende relasjoner.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-01-01

Hvordan sitere

Husevåg, H. H. (2012). Relasjonelle aspekt ved læring i pedagogiske relasjoner mellom voksne og barn. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(1). https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4145

Utgave

Seksjon

Artikler