Kulturarvspedagogikk i barnehagen: Om små barns sanselige møter med historie og tradisjon

Forfattere

  • Ellen Holst Buaas Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4144

Sammendrag

Hvordan kan vi som pedagoger, ivareta historie og tradisjonsformidling i barnehagen? Min bakgrunn for å reflektere rundt denne problemstillingen er en faglig interesse for et innhold som har fått relativt lite oppmerksomhet innenfor pedagogiske institusjoner, men som jeg mener har stor betydning i arbeid med små barn. Det gjelder formidling av historie og tradisjon via de fysiske omgivelsene, det som er til å ta og føle på. Teksten bygger på kilder innenfor fagene pedagogikk, samfunnsfag, historie og kulturhistorie. Egne erfaringer fra arbeid i barnehage og førskolelærerutdanning vil bli trukket inn. Tematikken kan ses i sammenheng med forvalteransvaret overfor natur og kultur, som framheves i verdigrunnlaget til den norske rammeplanen for barnehagen. For øvrig tas det i artikkelen utgangspunkt i en norsk kontekst.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-01-01

Hvordan sitere

Holst Buaas, E. (2012). Kulturarvspedagogikk i barnehagen: Om små barns sanselige møter med historie og tradisjon. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(1). https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4144

Utgave

Seksjon

Artikler