Kulturarvspedagogikk i barnehagen: Om små barns sanselige møter med historie og tradisjon
Sammendrag
Hvordan kan vi som pedagoger, ivareta historie og tradisjonsformidling i barnehagen? Min bakgrunn for å reflektere rundt denne problemstillingen er en faglig interesse for et innhold som har fått relativt lite oppmerksomhet innenfor pedagogiske institusjoner, men som jeg mener har stor betydning i arbeid med små barn. Det gjelder formidling av historie og tradisjon via de fysiske omgivelsene, det som er til å ta og føle på. Teksten bygger på kilder innenfor fagene pedagogikk, samfunnsfag, historie og kulturhistorie. Egne erfaringer fra arbeid i barnehage og førskolelærerutdanning vil bli trukket inn. Tematikken kan ses i sammenheng med forvalteransvaret overfor natur og kultur, som framheves i verdigrunnlaget til den norske rammeplanen for barnehagen. For øvrig tas det i artikkelen utgangspunkt i en norsk kontekst.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Ellen Holst Buaas
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.