Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager: En komparativ studie, 1981 og 2009

Forfattere

  • Anne Stokke Høgskolen i Finnmark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4143

Sammendrag

Det fysiske miljøet har betydning for barns lek og læring og det er viktig for kvaliteten i barnehagers virksomhet. Hvilke innemiljø tilbys barna, hvor mye tid får barna til lek inne og hvilke restriksjoner finnes knyttet til fysisk aktiv lek? Artikkelen vil især fokusere på kroppslig lek og endringer over tid. Derfor vil resultatene fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse i norske barnehager i 2009 sammenlignes med en tilsvarende kartleggingsundersøkelse fra 1981 (Stokke 1982). Resultatene viser at endringene er relativt store og for det meste negative med tanke på barns muligheter for fysisk aktivitet inne. Hvis flere utebarnehager kan forklare at innemiljøene er blitt fattigere med tanke på muligheter til fysisk aktivitet, er det positivt. Andre forklaringer kan være uegnede bygg, lite vektlegging av og kunnskap om det fysiske miljøets betydning for lek eller en vektlegging av mer skoleforberedende aktiviteter. Hvis dette betyr flere stillesittende inneaktiviteter og mindre utelek, ser jeg dette som uheldig ut fra et fysisk aktivitetsperspektiv.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-01-01

Hvordan sitere

Stokke, A. . (2012). Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet inne i barnehager: En komparativ studie, 1981 og 2009. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(1). https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4143

Utgave

Seksjon

Artikler