”Inn i Ringen”: Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage

Forfattere

  • Mirjam Dahl Bergsland Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
  • Knut Kvaran Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4191

Sammendrag

Med bakgrunn i prosjektet ”Inn i Ringen – et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage”, tar artikkelforfatterne for seg hvordan man gjennom sang og musikk kan skape et inkluderende fellesskap i en flerkulturell barnehage. Med et postkolonialt perspektiv på barnehagens praksis vil artikkelforfatterne belyse hvordan man kan bruke musikk i barnehagen for å gi rom til marginaliserte identiteter og kunnskaper, og skape inkluderende fellesopplevelser i barnehagen. Artikkelen presenterer et prosjekt der målet var å fremme et mangfoldsperspektiv og fellesskap ved å ta utgangspunkt i alle barnas kulturelle bakgrunn. I artikkelen drøftes utfordringer knyttet til bruk av musikk i en flerkulturell sammenheng ut fra at man i en globalisert verden, der musikk har blitt tilgjengelig på en ny måte, bør utfordre etablerte forestillinger om musikkultur og tilhørighet, og være forsiktig med å knytte tradisjonsmusikk i for sterk grad til minoritetsspråklige barns tilhørighet.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2011-05-01

Hvordan sitere

Dahl Bergsland, M., & Kvaran, K. (2011). ”Inn i Ringen”: Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 29(2). https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4191

Utgave

Seksjon

Artikler