”Inn i Ringen”: Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage
Sammendrag
Med bakgrunn i prosjektet ”Inn i Ringen – et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage”, tar artikkelforfatterne for seg hvordan man gjennom sang og musikk kan skape et inkluderende fellesskap i en flerkulturell barnehage. Med et postkolonialt perspektiv på barnehagens praksis vil artikkelforfatterne belyse hvordan man kan bruke musikk i barnehagen for å gi rom til marginaliserte identiteter og kunnskaper, og skape inkluderende fellesopplevelser i barnehagen. Artikkelen presenterer et prosjekt der målet var å fremme et mangfoldsperspektiv og fellesskap ved å ta utgangspunkt i alle barnas kulturelle bakgrunn. I artikkelen drøftes utfordringer knyttet til bruk av musikk i en flerkulturell sammenheng ut fra at man i en globalisert verden, der musikk har blitt tilgjengelig på en ny måte, bør utfordre etablerte forestillinger om musikkultur og tilhørighet, og være forsiktig med å knytte tradisjonsmusikk i for sterk grad til minoritetsspråklige barns tilhørighet.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Mirjam Dahl Bergsland, Knut Kvaran
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.