Usynlige læringskulturer i skolefritidsordningen: Sammenhenger og brudd mellom barnehage, skolefritidsordning og skole

Forfattere

  • Vigdis Foss Høgskolen i Bergen
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4189

Sammendrag

Artikkelen handler om fremveksten av skolefritidsordningen (SFO) i Norge, slik den ble etablert og har eksistert mellom barnehagens rammeplan og skolens læreplan siden 1991. Dette inkluderer noe av debatten rundt etableringen av SFO, en gjennomgang av de offentlige dokumentene som beskriver hva som skulle prege innholdet i ordningen og en kortfattet presentasjon av undersøkelser om SFO fra perioden 1991–2005: Barn trives stort sett i SFO på grunn av lek og samvær med venner, men de opplever at de har for liten innflytelse på hverdagen. Det ser ikke ut til at de opprinnelige føringene for og intensjonene med SFO er realisert, hjelpeapparatet vurderer ikke SFO som egnet for barn med særskilte behov, SFO-plass er heller ikke tilgjengelig for alle på grunn av prisnivå.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2011-05-01

Hvordan sitere

Foss, V. (2011). Usynlige læringskulturer i skolefritidsordningen: Sammenhenger og brudd mellom barnehage, skolefritidsordning og skole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 29(2). https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4189

Utgave

Seksjon

Artikler