Hva skal fattigfolks barn lære? Barnearbeid og 1700-tallets byskole
Sammendrag
Mot slutten av 1700-tallet ble spørsmålet om skolegang og arbeid for barn et viktig tema, og spesielt i byene, der arbeidslivet var mest differensiert. Artikkelen undersøker hvordan diskusjonen om dette foregikk i Trondheim, og hvordan de fattigskoler som ble etablert i siste halvdel av 1700-tallet tok i bruk arbeid som en del av undervisningen. Det arbeid som ble innført, var dels et forsøk på å få barna til å delta i sin egen forsørgelse, dels et forsøk på å lære dem opp til framtidig yrkesutøvelse, og dels en måte å innprente flid og arbeidsomhet i barna fra tidlig alder. Spesielt drøftes spinning som arbeid for barn, og den kjønnsmessige betydning arbeidet hadde.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Ida Bull
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.