Hva skal fattigfolks barn lære? Barnearbeid og 1700-tallets byskole

Forfattere

  • Ida Bull Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v27i3-4.4266

Sammendrag

Mot slutten av 1700-tallet ble spørsmålet om skolegang og arbeid for barn et viktig tema, og spesielt i byene, der arbeidslivet var mest differensiert. Artikkelen undersøker hvordan diskusjonen om dette foregikk i Trondheim, og hvordan de fattigskoler som ble etablert i siste halvdel av 1700-tallet tok i bruk arbeid som en del av undervisningen. Det arbeid som ble innført, var dels et forsøk på å få barna til å delta i sin egen forsørgelse, dels et forsøk på å lære dem opp til framtidig yrkesutøvelse, og dels en måte å innprente flid og arbeidsomhet i barna fra tidlig alder. Spesielt drøftes spinning som arbeid for barn, og den kjønnsmessige betydning arbeidet hadde.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2009-09-01

Hvordan sitere

Bull, I. (2009). Hva skal fattigfolks barn lære? Barnearbeid og 1700-tallets byskole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 27(3–4). https://doi.org/10.5324/barn.v27i3-4.4266

Utgave

Seksjon

Artikler