Improvisasjon – et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen?
Sammendrag
I barnehagelovens § 3 gis barn rett til medvirkning i barnehagens daglige virksomhet. Dette er en rett som gjelder alle barn i barnehagen, også de yngste barnehagebarna under 3 år. Begrepet barns medvirkning er uklart, og knyttes ofte til individuell rettighetstenkning og barns selvbestemmelse i en barnehagepedagogisk praksis. I denne artikkelen vil vi bruke improvisasjonsteori for å belyse hvordan medvirkningsbegrepet i større grad kan knyttes til barns aktive deltakelse i barnehagens fellesskap. Improvisasjonens røtter i musikk, dans og drama åpner opp for å se andre uttrykksformer og ulike sider ved samspill. Dette er spesielt viktig i realiseringen av medvirkning blant de yngste barna i barnehagen. Slektskapet mellom improvisasjon og medvirkning kan hjelpe oss til å se barn som aktive bidragsytere i en større sammenheng. Artikkelen bygger på kildemateriell fra et FoU-prosjekt i samarbeid med personalet i to småbarnsavdelinger i Tromsø.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Anne Myrstad, Toril Sverdrup

Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.