Hvordan barn lærer språk: en sammenligning mellom ordstilling i engelsk og norsk

Forfattere

  • Marit Westergaard Universitetet i Tromsø
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v26i3.4328

Sammendrag

Lærer barn språk ved å analysere syntaktiske strukturer eller imiterer de bare frekvente ordkombinasjoner i input? Denne artikkelen sammenligner forskjellige språklæringsmodeller i forhold til barns tilegnelse av et bestemt syntaktisk fenomen, ordstilling i hv-spørsmål, der både engelsk og norsk krever såkalt inversjon. Dette er et komplekst system, som forutsetter at man gjør detaljerte distinksjoner mellom f.eks. setningstyper eller verbklasser. Nyere forskning viser at barn stort sett produserer grammatisk ordstilling så snart de ytrer sine første spørsmål, med unntak av én type feil som oppstår hos enkelte barn. I artikkelen brukes disse resultatene til å understøtte en modell som argumenterer for at barn lærer syntaktiske strukturer ved å legge merke til spesifikke spor (micro-cues) i det språket som omgir dem. Disse sporene hindrer barn i å overgeneralisere ordstilling til andre kontekster, og modellen kan dermed også brukes til å forklare den feiltypen som av og til forekommer i barnespråk.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2008-07-01

Hvordan sitere

Westergaard, M. . (2008). Hvordan barn lærer språk: en sammenligning mellom ordstilling i engelsk og norsk. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 26(3). https://doi.org/10.5324/barn.v26i3.4328

Utgave

Seksjon

Artikler