Historiedidaktikk i barnehagen

Forfattere

  • David Redvaldsen Universitetet i Agder, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/barn.v41.5663

Sammendrag

Historiefaget har vanligvis ikke hatt noen særlig betydning i barnehagen. Dette essayet vurderer hvordan fortiden kan komme til syne og hvilke muligheter som finnes for å øke det historiske innholdet. Jubileer, lokale minnesmerker, samisk kultur, tradisjonelle leker og litteratur er alle relevante for å lære om tidligere tider. Vanskene med å formidle historie blir deretter tatt opp. Disse er hovedsakelig at innholdet er for avansert i småbarnsavdelingene og at læremidlene er beregnet for skolen. Tim Ingolds begrep «vegfaring», tverrfagligheten som faller naturlig i barnehagen og Jerome Bruners spiralprinsipp er mulige løsninger. Lokalhistorie krever ikke utstrakte historiekunnskaper av barnehagelærerne. I utkantstrøk der det er langt mellom bosetningene og få kulturelle tilbud, må IKT komme til unnsetning. Selv om rammeplanen for barnehagen vektlegger lokalhistorie, er andre prosjekter basert på digitale læringsressurser egnet til å vekke interesse hos barna. Forskningen viser at småbarn har utbytte av å lære historie.

English abstract

History in the Kindergarten

This essay discusses what can be done to increase consciousness of history in Norwegian kindergartens. Commemoration of important events, local heritage, the culture of the Sami people, traditional play activities, and literature all provide opportunities to learn about the past. Impediments to history education are considered in the following section. These include the young age of the children and the fact that most educational materials are designed for schools. Tim Ingold’s concept “wayfaring”, the interdisciplinarity inherent in the kindergartens, and Jerome Bruner’s “spiral curriculum” are proposed as possible solutions. Local heritage does not require extensive historical knowledge on the part of the teachers. In remote areas, characterized by long distances between settlements and few cultural attractions, Information Technology is key. Although the national curriculum for kindergartens emphasizes local history, projects deriving from digital learning resources can help awaken the children’s interest. Research shows that young children benefit from learning history.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2023-12-07

Hvordan sitere

Redvaldsen, D. (2023). Historiedidaktikk i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 41(4). https://doi.org/10.23865/barn.v41.5663

Utgave

Seksjon

Essays

Emneord (Nøkkelord):

barnehage, småbarnspedagogikk, historiebevissthet, historiedidaktikk, IKT