Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Forfattere

  • Maja Reinåmo Olsson Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/barn.v41.5242

Sammendrag

Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». Analysene er støttet opp av tidligere forskning om barns lek i barnehage og skole og av teorier som utforsker lekens egenverdi og verdi for barn. Analysene viser at barna posisjonerer seg selv som de lekende og de voksne som de som ikke leker og de oppfatter voksnes roller i leken som mer distansert i skolen enn i barnehagen.

English abstract

Silly and Serious Adults: Children’s Stories about Adults’ Roles in Play in Kindergarten and School

This article explores how children can perceive the roles educators hold in play in Norwegian kindergarten and school, and how they can express their perceptions. Drawing on group interviews with children who have just started in first grade, children’s expressions are analyzed as “playful stories.” The analyses are supported by previous research on play in kindergarten and school and by theories that explores the intrinsic value of play. Analyses of the material show that children position themselves as the ones that play, and that children perceive the roles of the adults as more distant than in kindergarten.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2023-12-07

Hvordan sitere

Olsson, M. R. (2023). Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 41(4). https://doi.org/10.23865/barn.v41.5242

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

lek, barneperspektiv, overgang fra barnehage til skole, voksenrollen, lekende fortelling