At udforske leg i skolen i et økologisk perspektiv

Forfattere

  • Helle Marie Skovbjerg Designskolen Kolding, Danmark
  • Hanne Hede Jørgensen Designskolen Kolding, Danmark
  • Anne-Lene Sand Designskolen Kolding, Danmark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v40i2.4961

Sammendrag

Med afsæt i et design-based research projekt og længerevarende observationer af børns leg i skolen udvikler denne artikel begrebet om legeorden og et økologisk forståelsesperspektiv, der ser samspil, sammenhæng og helhedsorientering som centrale værdier for blikket på leg i skolen. Gennem konkrete empiriske nedslag viser artiklen, hvordan leg i skolen etableres og vedligeholdes, og hvordan skolens samspil er med leg. Med afsæt i eksisterende forskning forholder artiklen sig kritisk over for tendensen til at tildele leg en sekundær betydning i skolen eller anvende leg som et middel til læring. Artiklen sættes i forbindelse med eksisterende legeteori, men adskiller sig samtidig ved at videreudvikle begrebet om legeorden gennem empirisk arbejde, der gør det muligt at se helhedsorienteret på, hvordan leg i skolen kan sammentænkes. I takt med at pædagoger arbejder i skolen og i undervisning, og SFO varetager indskolingsopgaver, understreger artiklens forfattere, at leg skal tildeles en anerkendelsesværdig plads i praksis og teori.

English abstract

To Explore Play in School based on an Ecologic Perspective

Based on a design-based research project and long-term observations of children’s play in school, this article develops the concept of play order, which points to interaction, coherence, and holistic orientation as central values for an approach to play in school. Through empirical reflections, we shows how play in school is established and maintained, and how the school as a context interacts with play. Based on existing research, we are critical of the tendency to afford play a secondary meaning in school as well as of the use of play as a didactic tool for learning. We link our work to existing play theory, but since we work from the concept of play order, we are able to look holistically at how play in school can be integrated and provided for. As pedagogues to a high extent work in schools and in teaching, and SFO handles schooling tasks, we emphasize that play is worthy of recognition in practice and theory. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2022-08-29

Hvordan sitere

Skovbjerg, H. M., Jørgensen, H. H., & Sand, A.-L. (2022). At udforske leg i skolen i et økologisk perspektiv. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 40(2). https://doi.org/10.5324/barn.v40i2.4961

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

leg, børn, skole, pædagogik, legeteori