«Hva ser vi?» Om betydningen av den reflekterte observatør

Forfattere

  • Mona Halsaunet Frønes Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i3.3811

Sammendrag

Artikkelen omhandler betydningen av å være en bevisst og reflektert observatør til barns beste. Artikkelen presenterer og drøfter funn fra en ntervjuundersøkelse med tre barnehagelærere, hvor intervjuene satte søkelys på hvordan og hvorfor observasjon ble gjennomført i barnehagen. Et av punktene som diskuteres, er hvordan en ureflektert observasjonspraksis kan få negative konsekvenser for barns utviklingsmuligheter i barnehagen. Jeg diskuterer blant annet betydningen av å være reflektert i observasjonsarbeidet. Et spørsmål som stilles er hvilke muligheter observatøren har til å se og om observatøren ser det som forventes i en praksis preget av selektiv persepsjon. I artikkelen rettes et kritisk blikk på barnehagelærerens observasjonspraksis i en hverdag hvor det er stramme rammer rundt et observasjonsarbeid som ikke vektlegger refleksjon og samarbeid.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-07-01

Hvordan sitere

Frønes, M. H. (2020). «Hva ser vi?» Om betydningen av den reflekterte observatør. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(3). https://doi.org/10.5324/barn.v38i3.3811

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

forforståelse, observasjon, reflektert, selvoppfyllende profeti