En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago

Forfattere

  • Christine B. Østbø Munch Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i3.3809

Sammendrag

I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago. Det teoretiske rammeverket for studien er sosialsemiotikk. Metodisk foretar jeg en tekstanalyse av samtalen med et særlig fokus på tre utdrag av samtalen. Jeg analyserer hvordan barna konstruerer sin forståelse av Ninjago og knytter det opp mot begrepene semiotisk ressurs, tilgjengelig design og redesign. Avslutningsvis diskuteres forhold knyttet til relasjonen mellom fysisk og fiktiv virkelighet, språklig omskaping av og interaksjon med en medietekst og et medieunivers som et sted for utforskning.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-07-01

Hvordan sitere

Østbø Munch, C. B. (2020). En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(3). https://doi.org/10.5324/barn.v38i3.3809

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

mediekultur, barn, barnehage, meningsskaping, språk