En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago
Sammendrag
I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago. Det teoretiske rammeverket for studien er sosialsemiotikk. Metodisk foretar jeg en tekstanalyse av samtalen med et særlig fokus på tre utdrag av samtalen. Jeg analyserer hvordan barna konstruerer sin forståelse av Ninjago og knytter det opp mot begrepene semiotisk ressurs, tilgjengelig design og redesign. Avslutningsvis diskuteres forhold knyttet til relasjonen mellom fysisk og fiktiv virkelighet, språklig omskaping av og interaksjon med en medietekst og et medieunivers som et sted for utforskning.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
mediekultur, barn, barnehage, meningsskaping, språk
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Christine B. Østbø Munch
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.