Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket ut fra et fellesskapsperspektiv

Forfattere

  • Marianne Ree Universitetet i Stavanger
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i2.3707

Sammendrag

Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. Forskningsspørsmålet i studien er: Hvilke vilkår for medvirkning trer frem gjennom personalets beskrivelser av medvirkning i barnehagens fellesskap? Analysen viser følgene vilkår for medvirkning i fellesskap: 1) Samhold 2) Barns initiativer og perspektiver 3) Aksept/toleranse for ulikhet 4) Barnehagens institusjonelle strukturer og regler. Intensjonene bak personalets handlinger var av betydning for en demokratisk orientering mot å skape vilkår for medvirkning i fellesskap.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-04-01

Hvordan sitere

Ree, M. (2020). Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket ut fra et fellesskapsperspektiv. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(2). https://doi.org/10.5324/barn.v38i2.3707

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

medvirkning, fellesskap, demokrati, personalets beskrivelser