Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket ut fra et fellesskapsperspektiv
Sammendrag
Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. Forskningsspørsmålet i studien er: Hvilke vilkår for medvirkning trer frem gjennom personalets beskrivelser av medvirkning i barnehagens fellesskap? Analysen viser følgene vilkår for medvirkning i fellesskap: 1) Samhold 2) Barns initiativer og perspektiver 3) Aksept/toleranse for ulikhet 4) Barnehagens institusjonelle strukturer og regler. Intensjonene bak personalets handlinger var av betydning for en demokratisk orientering mot å skape vilkår for medvirkning i fellesskap.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
medvirkning, fellesskap, demokrati, personalets beskrivelser
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Marianne Ree
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.