Observasjon – en vei til forståelse av barns verden: læring, samspill og lek

Forfattere

  • Johanna Birkeland Høgskulen på Vestlandet
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i1.3580

Sammendrag

Tittelen på denne prøveforelesningen er «Observasjon - en vei til forståelse av barns verden: læring, samspill og lek». Dette er et tema som, slik jeg ser det, kan gripes an ved å innta forskerposisjonen og redegjøre for observasjon som en metode forskeren bruker som en inngang til å forstå barns verden, læring, samspill og lek eller det kan knyttes til barnehagen, der observasjon kan være en vei til forståelse av barns verden, læring, samspill og lek, for barnehagelæreren. Jeg har valgt en hybrid av disse innfallsvinklene, der jeg først tar for meg observasjon som forskningsmetode, samt den vitenskapsteoretiske forankringen for dette, deretter relateres det oppgitte temaet til observasjon i barnehagepedagogisk arbeid. Barns verden har jeg avgrenset til barnehagekonteksten. Underveis vises eksempel i form av foto fra den gang jeg drev barnehage. Fotoene har jeg tillatelse fra ansatte og foresatte til å bruke.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-01-01

Hvordan sitere

Birkeland, J. (2020). Observasjon – en vei til forståelse av barns verden: læring, samspill og lek. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(1). https://doi.org/10.5324/barn.v38i1.3580

Utgave

Seksjon

Prøveforelesninger