Barns erfaringer rundt mening og sammenheng i barnehagehverdagen. En analyse av tematisk innhold i samspillet mellom barn og barnehagelærer
Sammendrag
Artikkelen bygger på en studie som har undersøkt hva barn i alderen 1– 3 år og barnehagelærere samspiller om i det daglige, og som har betydning for barns muligheter til å erfare sammenheng i hverdagen. Observasjonssekvenser av samspill er analysert over et tidskontinuum for å kunne identifisere hvordan det som kan fremstå som situert og av mer trivielt tematisk innhold i samspill er koblet til andre og mer abstrakte dimensjoner av barns institusjonskulturelle læring. Fire områder frem som representerer mer grunnleggende interesser i samspillet er analysert. Disse er: 1) Tidsperspektiver, 2) natur som grunnlag for handling, 3) relasjoner og følelser, og 4) kulturelle koder og regler. I artikkelen presenteres eksempler på disse tematiske områdene for å synliggjøre hvordan konkrete initiativ i samspillet, som ofte handler om materielle ting (klær, leker), er koblet til mer abstrakte fenomener. Diskusjonen handler om hvordan slike samspill representerer erfaringer av forutsigbarhet, belastningsbalanse og innflytelse, som er viktige betingelser for å oppleve sammenheng i tilværelsen, slik Aron Antonovsky beskriver det. Studien bidrar til å nyansere forståelsen av begrepet livsmestring i lys av det ansvaret som ligger hos ansatte som jobber med de yngste barna i barnehage.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Helen Bergem
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.