Barnas Valg – når barna går til stemmeurnene

Forfattere

  • Marit Ursin Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
  • Linn Cathrin Lorgen Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v37i3-4.3385

Sammendrag

I forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var å synliggjøre «hvordan Norge ville sett ut om barna fikk bestemme». Denne artikkelen presenterer empiri fra et prosjekt hvor 25 femteklassinger (9–10 år) i en offentlig barneskole i Trondheim deltok i intervju om Barnas valg. Målet med artikkelen er todelt: For det første å utforske barns opplevelse av hvordan de posisjoneres som medborgere. For det andre å kartlegge barns oppfatning av sine kapasiteter og muligheter for å delta i politiske og demokratiske prosesser. Artikkelen viser at tiltak som Barnas valg kan bidra til en styrket følelse av tilhørighet i samfunnet for barn, samtidig som det opprettholdes en tendens til at barns deltakelse foregår på separate arenaer, uten reelle politiske konsekvenser. Barna i undersøkelsen argumenterer for barns rett til å bli hørt og anerkjent, men beskriver også det å gi barn for mye politisk ansvar som potensielt uheldig. Barnas refleksjoner rundt eget medborgerskap gjenspeiler dermed en ambivalens rundt barnemedborgerens rolle, som også preger barnekonvensjonen og samfunnet for øvrig.

English abstract

Children’s Election – when children head to the polls

In connection with the Norwegian Parliament election 2017, Save the Children Norway organized an election for children consisting of web-based voting. Children’s Election was inspired by Article 12 of the UN Convention on the Rights of the Child, and one of the stated goals was to highlight “what Norway would look like if children were to decide”. This article presents empirical data from a research project where 25 fifth graders (9–10 years) in a public primary school in Trondheim participated in interviews about Children’s Election. The aim of the article is twofold: First, to explore children’s experience of how they are positioned as citizens. Second, to map children’s perceptions of their capacities and opportunities to participate in political and democratic processes. The article shows that elections for children may strengthen their sense of belonging to society, while also furthering a tendency that children’s participation unfolds in separate arenas, without political consequences. The children in the study argue for children’s rights to be heard and acknowledged, while also describing too much political responsibility for children as potentially problematic. Thus, children’s sense-making reflects ambivalence about children’s citizenship that is also found in the UNCRC and society at large.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2019-09-01

Hvordan sitere

Ursin, M., & Lorgen, L. C. (2019). Barnas Valg – når barna går til stemmeurnene. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 37(3–4). https://doi.org/10.5324/barn.v37i3-4.3385

Utgave

Seksjon

Artikler