Barn og barnehagelærere i samtaler om estetiske spørgsmålstillinger i barnehagen
Sammendrag
I denne artikkelen presenteres en kvalitativ empirisk småskala-studie om hvordan barn (4–6 år) kan delta i refleksjoner omkring estetiske problemstillinger i samtaler med barnehagelærere. Studien bygger på kvalitative fokusgruppeintervju med barn gjennomført av barnehagelærere. Den bygger på estetiske og pedagogiske teoriperspektiver, samt relevant forskning på området. En fortolkende og beskrivende analyse resulterte i to brede hovedtematikker. Den ene tematikken dreier seg om selve kunstbegrepet, den andre om forholdet fantasi og virkelighet. Avslutningsvis diskuteres resultatene og noen implikasjoner trekkes fram, blant annet om danningsaspektet og barnehagelærerens betydning for å fremme slike refleksive samtaler.
English abstract
Children and preschool teachers in conversations about aesthetical query in the kindergarten
This study presents a qualitative empirical small scale study focusing on how children (4–6 years) and preschool teachers may engage in talking together about aesthetic themes in the kindergarten. The study is based on qualitative focus group interviews with children, carried out by preschool teachers. The study builds on aesthetic and pedagogical theory perspectives, as well as relevant research in the field. An interpretative and descriptive analysis resulted in two broad main themes, one about the concept of art, the other about fantasy versus reality. Finally, the results are discussed and some implications are drawn, including the aspect of cultural formation, and the importance of the preschool teachers for promoting such reflective conversations.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2018 Marit Alvestad, Rudy Garred
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.