En mangfoldig møteplass. Åpen barnehage som integreringsarena

Forfattere

  • Ingunn Skjesol Bulling Nord universitet
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v35i2-3.3670

Sammendrag

Integrering er en uttalt målsetning i norsk innvandringspolitikk. Denne artikkelen ser på integrering på det relasjonelle nivået, og diskuterer hvordan Åpen barnehage kan fremme integreringsprosesser. De åpne barnehagene i denne studien er møteplasser for barn og deres omsorgspersoner. Artikkelen bygger på deltakende observasjon, i tillegg til intervju av både foreldre og ansatte i fem åpne barnehager. Tre kategorier presenteres for å synliggjøre hovedtrekk ved settingen som kan ha betydning for integrering: Mangfoldet i gruppa, fellesskap gjennom hverdagsaktivitet og dynamisk språkmiljø. Gjennom samhandling der både barn og voksne deltar dannes det et mulighetsrom for ulike integreringsprosesser. De utvikler språkkompetanse, blir kjent med ulike kulturer og tradisjoner, forhandler identitet og bygger nettverk. De åpne barnehagene framstår som møteplasser som oppleves som attraktive både for minoritets- og majoritetsbefolkningen.

English abstract

Integration is high on the agenda of the Norwegian migration policies. This article explores integration on the relational level, and discusses how Open Kindergarten can promote integration processes. The open kindergartens in this study are meeting points for children and their caregivers. The article is based on participatory observation and interviews, with both parents and professionals, in five open kindergartens. In this article, I present three categories which highlight how the setting may promote integration processes. These are: the diversity of the group, community through everyday activities and an interactive language environment. Through their interactions, the children and adults together, create a setting that renders integration processes possible. They develop language competence, become acquainted with different cultures and traditions, negotiate identity and build social networks. The open kindergartens are seen as attractive meeting points for both the minority and the majority population.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2017-05-01

Hvordan sitere

Skjesol Bulling, I. (2017). En mangfoldig møteplass. Åpen barnehage som integreringsarena. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 35(2–3). https://doi.org/10.5324/barn.v35i2-3.3670

Utgave

Seksjon

Artikler