«Ei linerle vet at hun er ei linerle» En kvalitativ studie av små barns «well-being» i barnehagen

Forfattere

  • Brit J. Eide Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge
  • Nina Winger Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge
  • Kristin Danielsen Wolf Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge
  • Hanne Fehn Dahle Høgskolen i Innlandet, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v35i1.3422

Sammendrag

Blir små barn i tilstrekkelig grad tatt hensyn til i barnehagen? Prosjektet «Blikk for barn» retter søkelyset mot ulike sider ved kvalitet i barnehagen for barn under tre år. I et kvalitativt delprosjekt «Små barns hverdagsliv i barnehager – deltakelse, tilhørighet og verdighet» studerer vi kvaliteter ved dagliglivet for småbarn i seks barnehager med ulike organiseringsmåter. I denne artikkelen drøfter vi noen resultater fra denne studien med særlig vekt på barnas muligheter for tilgang og deltakelse, relasjoner og tilhørighet til barnehagefellesskapet i lys av perspektiver på «well-being».

English abstract

To what extent is small children’s «well-being» and quality of life an important issue in day care? In the
research-project «Searching for qualities» a research-group has investigated aspects of quality in Early Childhood Education and Care (ECEC) for children under the age of 3 years in Norway. In a qualitative sub-project we have studied everyday life for the youngest children in traditional small groups and large, flexible groups. In this article we will discuss some results from this study in light of theoretical perspectives on «well-being», with special emphasis on children`s possibilities for agency, relational
involvement and sense of belonging.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2017-01-01

Hvordan sitere

Eide, B. J., Winger, N., Wolf, K. D., & Dahle, H. F. (2017). «Ei linerle vet at hun er ei linerle» En kvalitativ studie av små barns «well-being» i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 35(1). https://doi.org/10.5324/barn.v35i1.3422

Utgave

Seksjon

Artikler