Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon

Forfattere

  • Marit Bøe Høgskolen i Sørøst-Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3628

Sammendrag

Kunnskapsdepartementet legger føringer for barnehagesektoren gjennom Kompetanse for framtidens barnehage. Strategi for kompetanse og rekruttering 2014–2020. Ett av satsingsområdene er Pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon. I denne artikkelen vil jeg gjøre rede for hvordan denne prioriteringen kan forstås i dagens samfunnskontekst. Artikkelen åpner for å løfte fram betydningen av ledelse og hvorfor ledelse har fått en sentral rolle i barnehagen som utdanningsinstitusjon. Videre drøftes forskningsbaserte begrunnelser for ledelse av barnehagen som lærende organisasjon i lys av kritiske faktorer og muligheter. Tre ulike tilnærminger til ledelse drøftes: «instructional leadership», distribuert ledelse og hybrid ledelse. Med en økende forventning til en profesjonalisering av barnehagen konkluderer artikkelen med at hybride ledelsesformer kan utvikles som en måte å håndtere både ansvarligheten til lokale myndigheter og faglige hensyn i ledelse av barnehagen som lærende organisasjon.

English abstract

The Ministry of Education and Research provides guidelines for the early childhood sector through Competence for the future early childhood centers. Strategy for competence and recruitment 2014–2020. One of the focus area is Pedagogical leadership – the early childhood center as a learning organization. In this article, I will elaborate on how this focus area can be understood in the contemporary social context. The article opens up to highlight the significance of leadership and why leadership has become a central area in early childhood. Further, different concepts of leading are discussed where critical issues and possibilities are emphasized in light of leading a learning organization. More specifically, instructional leadership, distributed leadership and hybrid leadership are highlighted. The article argues that hybrid leadership could be a way of managing professional and managerial accountabilities in leading a learning organization.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2016-07-01

Hvordan sitere

Bøe, M. (2016). Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(3). https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3628

Utgave

Seksjon

Artikler