Senmoderne bildebøker i barnehagen

Forfattere

  • Elisabeth Hovde Johannesen Høgskolen i Sørøst-Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3627

Sammendrag

Artikkelen demonstrerer hvordan den senmoderne bildeboka uttrykker tendenser i det senmoderne samfunnet slik blant andre sosiologene Anthony Giddens, Jon Arne Vetlesen og Finn Hjardemaal beskriver det, med vekt på barn og barndom. Den viser hvordan bøkene ikke bare speiler disse tendensene, men også konstruerer et barn/en barndom. Videre kontekstualiserer artikkelen den senmoderne bildeboka i barnehagen som samfunnsinstitusjon, og diskuterer hvilken rolle den kan spille som allalderlitteratur, for barn og ansatte.

English abstract

The article demonstrates how the late modern picture book can be seen as a reflection and expression of tendencies in the late modern society as described by sociologists Anthony Giddens, Jon Arne Vetlesen and Finn Hjardemaal, emphasizing children and childhood. The article shows how these books reflect these tendencies, but also design and produce a child and a childhood. Finally, the article contextualize the late modern picture in the kindergarten as an educational institution, and discuss its role as crossover-literature, for children and for employees.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2016-07-01

Hvordan sitere

Hovde Johannesen, E. (2016). Senmoderne bildebøker i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(3). https://doi.org/10.5324/barn.v34i3.3627

Utgave

Seksjon

Artikler