Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale

Forfattere

  • Irmelin Kjelaas Høgskolen i Sørøst-Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3695

Sammendrag

Maria er ei afrikansk jente på 14 som har kommet alene til Norge for å søke asyl. Vi møttes under mitt feltarbeid på et omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år (Kjelaas 2016), og snakka om mangt og meget. Ett tema som stadig kom opp, var språk, flerspråklighet og språklige utfordringer. Maria hadde nemlig – i likhetmed mange andre asylsøkere – en svært sammensatt og kompleks flerspråklig kompetanse, som bød på flere utfordringer her, både på omsorgssenteret, på skolen og i asylprosessen. Spesielt utfordrende og også avgjørende er asylintervjuet, som er det viktigste grunnlaget for å vurdere om en asylsøker skal få opphold i Norge. Nettopp dette er fokus i denne artikkelen, hvor jeg ser på asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere med et språkvitenskapelig blikk, og beskriver hvordan sosiolingvistiske perspektiver kan gi innsikt i de språklige utfordringene både intervjuer, tolk og barn møter i asylintervjuet. Innledningsvis gir jeg en mer generell redegjørelse for hvem de enslige mindreårige asylsøkerne er, og hva et asylintervju er og innebærer for barna.

English abstract

Maria er ei afrikansk jente på 14 som har kommet alene til Norge for å søke asyl. Vi møttes under mitt feltarbeid på et omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år (Kjelaas 2016), og snakka om mangt og meget. Ett tema som stadig kom opp, var språk, flerspråklighet og språklige utfordringer. Maria hadde nemlig – i likhetmed mange andre asylsøkere – en svært sammensatt og kompleks flerspråklig kompetanse, som bød på flere utfordringer her, både på omsorgssenteret, på skolen og i asylprosessen. Spesielt utfordrende og også avgjørende er asylintervjuet, som er det viktigste grunnlaget for å vurdere om en asylsøker skal få opphold i Norge. Nettopp dette er fokus i denne artikkelen, hvor jeg ser på asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere med et språkvitenskapelig blikk, og beskriver hvordan sosiolingvistiske perspektiver kan gi innsikt i de språklige utfordringene både intervjuer, tolk og barn møter i asylintervjuet. Innledningsvis gir jeg en mer generell redegjørelse for hvem de enslige mindreårige asylsøkerne er, og hva et asylintervju er og innebærer for barna.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2016-04-01

Hvordan sitere

Kjelaas, I. (2016). Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(2). https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3695

Utgave

Seksjon

Artikler