De minste barnas lek er et dikt: Lek og lyrikk som modell for teater for de minste

Forfattere

  • Jorunn Seljeseth Universitetet i Agder
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3620

Sammendrag

«Et spor her og et spor der – et teaterdikt for de minste» er tittelen på et kunstnerisk utviklingsprosjekt og scenisk uttrykk for 1–3-åringer. Artikkelforfatter ledet prosjektet og var observatør, prosess-produktutvikler og utøver i det sceniske uttrykket. En barnehage i Kristiansand var samarbeidspartner. Utviklingsprosjektet hadde som mål å lage et scenisk uttrykk for barn ved å ha observasjon som startpunkt for den kunstneriske prosessen. Ideer fra form og innhold i de minste barnas lek ble raffinert og kunstnerisk bearbeidet til en forestilling for de aller minste. I etterkant reflekterte jeg over hva konsekvensene av mine funn kan være for scenekunst for de aller minste, og hva et nytt ståsted kan bety når en observerer deres lek. Ved å se etter poetiske kvaliteter og sammenstille fellestrekkene i 1–3-åringers lek og i lyriske dikt, kan en utvide sceneuttrykket for de aller minste. En kan videre anta at kvaliteter i form og innhold i teaterforestillinger kan utvikles ved å hente kunnskap og erfaringer fra lyrikk og poesi.

English abstract

This artistic development project had as its aim to create a theatrical expression for children using observation as the starting point for the artistic process. Ideas drawn from form and content in young children’s play were refined and artistically processed into a theatrical performance for young children. Post analysis had as its aim to see what consequences this may have for theatre for toddlers. This is a work of artistic development where I was a observer, process and product developer and actor. The focus for the article is what consequences may ensue for theatrical expression with respect to toddlers when the poetic eye is used to observe children from 1 to 3 years of age at play. By watching the common elements of toddlers’ play, theatrical expression can be expanded for the youngest children. Qualities in form and content may be developed by obtaining knowledge and experience from lyrics and poetry.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2016-04-01

Hvordan sitere

Seljeseth, J. (2016). De minste barnas lek er et dikt: Lek og lyrikk som modell for teater for de minste. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(2). https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3620

Utgave

Seksjon

Artikler