Å skrive på barns vegne: Skriftlig framstilling av barn – et spørsmål om forskningsetikk

Forfattere

  • Mari Pettersvold Høgskolen i Sørøst-Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v34i1.3421

Sammendrag

Hvordan vi skriver om barn, i forskning om og med barn, er temaet for denne artikkelen. Dette er et tema som knapt er viet plass i de mange publikasjonene om forskningsetiske hensyn når barn er deltakere i forskning. Med et metablikk på en egen studie av 41 5-åringers perspektiver på demokrati i barnehagen, ønsker jeg å vise at anvendelse av språklige ressurser kan avgjøre i hvilken grad barn framstår som subjekter med egne forestillinger. Tanken er at språklige framstillinger kan få vesentlige følger for barns deltakelse og deres rettigheter som medborgere. Dette resonnementet krever en diskusjon om det er motsetninger mellom forskerens vilje til å framstille barn til deres fordel, og å overholde krav til vitenskapelig kvalitet. Til sist utdypes det problematiske i å trekke skarpe skiller mellom forskning, formidling eller forskningsetikk, når språklige ressurser betraktes som et av forskerens viktigste verktøy.

English abstract

The way we write about children, in research where they are informants, is the topic of this article. This is an issue which is hardly devoted space in the many publications about ethical considerations when children are participants in research. With a meta glance on a study about 41 5-year-olds’ perspectives on democracy in kindergarten, I want to show that use of linguistic resources can be decisive for the extent to which children emerge as subjects with their own thoughts. The idea is that linguistic representations can have important impact for children’s participation and their rights as citizens. This reasoning requires a discussion about if there are contradictions between the researchers will to portray children to their benefit, and to comply with requirements for scientific quality. It becomes problematic to draw sharp distinctions between research, research communication or research ethics when linguistic resources are considered one of the researcher’s main tools.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2016-01-01

Hvordan sitere

Pettersvold, M. (2016). Å skrive på barns vegne: Skriftlig framstilling av barn – et spørsmål om forskningsetikk. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 34(1). https://doi.org/10.5324/barn.v34i1.3421

Utgave

Seksjon

Artikler