Barn, barndom og kultur: Fra tvetydig posisjonering til dynamisk teoretisering

Forfattere

  • Vebjørg Tingstad Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3464

Sammendrag

Med utgangspunkt i spørsmålet om hvordan vi kan definere barnekulturforskningen som et interdisiplinært vitenskapelig emne, drøfter denne artikkelen tvetydigheten som har preget og fortsatt har et visst fotfeste som et ontologisk og epistemologisk kjennetegn i flere av de fagområdene og disiplinene som har stått nært barnekulturforskningen eller ansett seg som en del av den. Ved hjelp av akademiske tekster fra ulike disipliner, de fleste fra samfunnsvitenskapelige fag, argumenterer artikkelen for en mer dynamisk teoretisering av barn og barndom, der en utfordrer polariserte forestillinger om barnet som kompetent eller inkompetent, barndom som et snevert pedagogisk-psykologisk prosjekt, og ideen om å se barns verden som atskilt fra og uavhengig av voksnes. Artikkelen konkluderer med en oppfordring til oss som mener oss hørende hjemme i den interdisiplinære barnekulturforskningen om å se kritisk på tvetydigheter i vår måte å teoretisere barndom på.

English abstract

With reference to questions of whether and how we can define child culture research as an inter-disciplinary scientific field, this article discusses the ambiguity that has had and still has a certain position as the ontological and epistemological hallmark within many of the disciplines that have been close to child culture research over the years. By using academic texts from a variety of disciplines, mostly social sciences, the article argues for a more dynamic theorizing of children and childhood, in which one challenges the polarized ideas of the competent vs incompetent child, childhood as a limiting educational-psychological project, and the idea of seeing children’s world as separate and independent of the adult world. The article concludes by encouraging us who define ourselves as belonging to the interdisciplinary child culture research to look critically at the ambiguities in the ways in which we theorize childhood.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-09-01

Hvordan sitere

Tingstad, V. (2015). Barn, barndom og kultur: Fra tvetydig posisjonering til dynamisk teoretisering. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 33(3–4). https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3464

Utgave

Seksjon

Artikler