Barnemusikk som et transdisiplinært emne: Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy

Forfattere

  • Ingeborg Lunde Vestad Høgskolen i Hedmark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3458

Sammendrag

I denne artikkelen diskuteres barnemusikk som emne for transdisiplinær forskning. Med utgangspunkt i et forskningsprosjekt som dreier seg om 3 til 6 år gamle barns egen bruk av fonogrammer (cd-plater, mp3-filer osv.) i hverdagssammenhenger, retter artikkelen fokus mot hvordan emnet barnemusikk kan posisjoneres slik at en på fruktbare måter trekker veksler på forskningsfeltene musikkpedagogikk, musikkvitenskap og barnekultur. Samtidig berører artikkelen hvordan forskningen kan legitimeres med støtte i de nevnte feltene og nødvendigheten av å arbeide på tvers av forskningsfelter for å tilføre ny kunnskap. Etter en kort redegjørelse for barnemusikk som barnekulturforskning føres en mer inngående diskusjon av musikkbegrepet i lys av det musikkpedagogiske feltets selvforståelse og utvalgte musikkvitenskapelige perspektiver. Tilslutt foreslås affordanse-perspektivet (affordance) som en fruktbar, fleksibel måte å nærme seg ”musikk” på i barnekulturell sammenheng.

English abstract

This article discusses children’s musicas a trans-disciplinary research topic. Its point of departure is aresearch project on how children between 3 and 6 years of age use recorded music (such as music CDs,Mp3 files and so forth) in their everyday lives, and it discusses how the topic of ”children’s music” canbe positioned so that it benefits from existing research in all three of the fields of music education, musicology and children’s culture. The discussion touches upon how this specific research project waslegitimised by drawing on these three fields of knowledge, and the necessity of working across disci-plines in order to explore new topics and gain new insights is underscored. The article starts with ashort introduction to children’s music and children’s culture and then focuses on concepts of music inthe light of the self-conception of music education and selected musicological concepts. It is arguedthat the concept of affordance is a fruitful way of approaching ”music” in children’s culture.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-09-01

Hvordan sitere

Vestad, I. L. (2015). Barnemusikk som et transdisiplinært emne: Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 33(3–4). https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3458

Utgave

Seksjon

Artikler