Realisering av rett til medvirkning og rett til spesialpedagogisk hjelp: Muligheter, begrensninger og dilemmaer diskutert i lys av eksempler fra praksiser i norske barnehager

Forfattere

  • Ingvild Åmot Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3454

Sammendrag

Både barns rett til medvirkning og retten barn har til spesialpedagogisk hjelp er tydelig forankret i barnehagens lovverk og føringer for barnehagens arbeid. Artikkelen diskuterer både muligheter, begrensninger og dilemmaer som oppstår når retten til medvirkning og retten til spesialpedagogisk hjelp skal omsettes i hverdagspraksis og opplegg for barn med særskilte behov. Barna det gjelder i denne sammenhengen er barn som er definert å ha samspillsvansker. Eksempler som blir løftet frem og diskutert er noen eksempler som representerer flere lignende hendelser i et omfattende datamateriale. Eksemplene brukes som grunnlag for å diskutere både muligheter, begrensninger og dilemmaer i forhold til hvordan retten til medvirkning kan realiseres i tiltak. Fire ulike tema løftes frem for å belyse tematikken: 1) Hvordan forstås medvirkning, 2) Å være en del av og å velge bort, 3) Å være en av alle, og 4) Organisering av grupper.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-05-01

Hvordan sitere

Åmot, I. (2015). Realisering av rett til medvirkning og rett til spesialpedagogisk hjelp: Muligheter, begrensninger og dilemmaer diskutert i lys av eksempler fra praksiser i norske barnehager. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 33(2). https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3454

Utgave

Seksjon

Artikler