Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?

Forfattere

  • Astrid Strandbu Universitetet i Tromsø, Norge
  • Jon-Håkon Schultz Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3449

Sammendrag

Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble anbefalt å markere terroren og massedrapene på alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden fremover. Det var store variasjoner med tanke på hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning. Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner på terroren, manglende kunnskap om elevenes sårbarhet og manglende avklaring når det gjaldt lærerens pedagogiske rolle, ser ut til å ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet.

English abstract

The article studies pedagogical opportunities for learning and education when students are exposed to frightening images and descriptions through the media. The empirical material includes interviews with 30 teachers who welcomed students in the fall of 2011 in the wake of the terror attack and mass murder that had occurred in Norway on July 22nd. At the beginning of the academic year, school administrators gave teachers the mission of resurrecting the students’ sense of safety. It was recommended to mark the terror and mass murder at all levels and to follow up with the students throughout the year. There were considerable variations in relation to how teachers facilitated the education. Insufficient or unclear mandates from local school administration, the teachers’ own strong emotional reactions to the terror, lack of knowledge about students’ vulnerability and insufficient explanations when it came to the teachers’ pedagogical role seem to have been significant factors for teachers in taking on this mission.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-05-01

Hvordan sitere

Strandbu, A., & Schultz, J.-H. (2015). Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 33(2). https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3449

Utgave

Seksjon

Artikler