Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen: Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter

Forfattere

  • Kristin Danielsen Wolf Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i1.3435

Sammendrag

Formålet med mitt feltarbeid var å undersøke små barns lek i ulike pedagogiske miljøer, hvordan leken kom til uttrykk og hvilke oppfordringer til lek, som fantes i de ulike miljøene. Alle tretten barnegruppene (1–3 år) i feltarbeidet hadde gode vilkår for den sosialt kroppslige leken, med store lekeelementer tilgjengelig. Men kun to barnegrupper hadde lekemateriell som oppfordret til å kle seg ut og forestille seg i en annen rolle og identitet. Jeg vil argumentere for større oppmerksomhet på små barns spontane forestillinger og lek i barnehagen, med hovedvekt på lekens egenverdi. Videre diskuterer jeg på hvilke måter personalet, omgivelsene og organiseringen av hverdagslivet i barnehagen kan fremme eller hemme små barns lekende samspill.

English abstract

The aim with my fieldwork was to explore small children’s play in different pedagogical environments, how play came to expression and which solicitations for play existed. All thirteen groups of children (1–3 years old) had good conditions for social bodily play, with large play elements available. But only two of the groups had materials that encouraged dressing up and pretending another role or identity. I want to argue for more attention to small children’s spontaneous pretending and play in kindergarten, with emphasis on the value in play itselves. Further I will discuss in which ways the staff, the environment and organization of the daily life in kindergarten can promote or inhibit small children’s playful interactions.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-01-01

Hvordan sitere

Wolf, K. D. (2015). Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen: Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 33(1). https://doi.org/10.5324/barn.v33i1.3435

Utgave

Seksjon

Artikler