Barns muligheter for å erfare sammenhenger i overgang fra barnehage til skolefritidsordning

Forfattere

  • Hilde Dæhnes Hogsnes Høgskolen i Buskerud og Vestfold
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3500

Sammendrag

Dette bidraget har bakgrunn i en studie av barns erfaringer av sammenhenger og brudd i overgang fra barnehage til skolefritidsordning. Hovedfokus i studien ligger i å innhente kunnskap fra barn om deres erfaringer i overgangen. I artikkelen presenteres noe av det observasjonene fra et feltarbeid med barn kan fortelle om barns erfaringer når de slutter i barnehagen og begynner på SFO. Prosjektet har en etnografisk tilnærming der barns egne fotografier fra barnehage, skole og SFO har vært utgangspunkt for observasjoner og samtaler med barna underveis. Studien viser betydningen av at SFO-medarbeidere har kunnskap om barnas tidligere erfaringer fra barnehagen og at SFO inkluderes i samarbeidet om å utvikle gode overgangspraksiser når barn slutter i barnehagen for å begynne på SFO og skole.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2014-07-01

Hvordan sitere

Hogsnes, H. D. (2014). Barns muligheter for å erfare sammenhenger i overgang fra barnehage til skolefritidsordning. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 32(3). https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3500

Utgave

Seksjon

Artikler